maja magnusson

nu befinner vi oss i ett nytt land igen, nicaragua! blev en kort visit i san jose, var mest regnande och somn i den staden.

vi bestamde oss iallafall for att gora ett forsok att ta oss till san juan del sur i nicaragua, det gick over forvantan. :) hittade ett hostel som kostade 4 dollar mindre an det vi bodde i san jose sa forhoppningsvis gar budgeten som det ska.

igar nar vi kom fram bestamde vi oss for att ga ut och dricka nagra ol, tror nastan jag har blivit oldrickare pa den har resan :o sen gick vi hem och sov!

idag har vi gatt runt och letat en spanska skola. tog allt for lang tid att hitta dit men nar vi kom dit gick det jatte bra. fick prata med en man som holl i allt och vi bestamde oss for att borja skola imorn. ska bli super kul att lara sig lite spanska, och behovligt!

Nu hakar datorn upp sig, sa vi hors!

Hasta Luego

maja magnusson

har lamnat reggiebyn och akt till huvudstaden. har mottes vi av sporegn, kanns som att hela himlen ha oppnat sig. vet inte vart vi ska ta vagen eller vad vi ska gora. hade bestamt att vi skulle aka till nicaragua imorn och forsoka oss pa en spanska kurs. men taxichaufforen sa att det var storm dit vi hade planerat att aka och att lokalborna var pa vag till andra sidan landet sa kandes inte alls bra att aka dit. ska forsoka kolla upp vader overallt men svart pa sider fran sverige och forstar inte dom pa spanska. ;s ikvall ar det halloween firande har, men vet inte om vi ska fira det med ol eller bio. :)

hasta luego!

som jag skrev i forra blogg inlagget blev det en tidig forsta kvall har i reggiebyn, men det blev tidigare an vi trodde. vi visste inte att det var tidsskillnad mellan panama och costa rica sa hela forsta dagen och halva andra tyckte vi var konstiga, men i sjalva verket var det vi som var konstig. men det ar val som vanligt. :)

var inte sa kul nar vi gick ut, gick hem ratt tidigt. men tro vi ska ge de en andra chans ikvall. blev som sugen pa en ol nar vi var pa vag hem fran stranden idag. idag hyrde vi varsin cykel och cyklade till en strand lange bort. blev ratt rangligt, speciellt for mig som inte ar na bra pa att cykla. men vi tog oss hela vagen till stranden och tillbaka. fick prova nan konstig frukt pa vagen hem av en fruktsaljare med, riktigt slemmig frukt. :)

lite mer bilder nu eftersom datorn slutade sammarbeta sist! :)

maja magnusson

tankte forsoka fa in massa bilder idag, o saklart sa klumpig jag ar rakade jag radera nagra bilder. men det var dom fran borjan av resan och tror jag har lagt upp nastan alla dom som tur ar.

nu har vi tagit oss fran panama till costa rica och nar man ska over gransen maste man ga. sa de blev till att kasta upp vaskorna pa ryggen, ga genom massa kontroller och visa vad vi hade i vaskan och sedan ga over en lang bro som inte alls kandes sakert. val over pa den har sida tog vi oss till ett hostel, rocking js. valdigt annorlunda stalle. kunde valja att bo i talt, i en hangmatta eller i sovsal. blev en tidig kvall igar, somnade innan tio skulle jag tro. idag tankte vi att vi skulle ta oss vidare till manuel antonio eftersom vi inte kande att de har stallet var sa bra. sa vi gick till turist infon for att fa veta hur vi skulle ta oss dit. men hon sa att det ar storm dar sa hon trodde alla vagar var avstangda sa de blev sa vi stannar har, ska testa pa party livet ikvall. :)

blir ett kort inlagg idag, ar trott, halvbakis och fryser. regnar ute! och den har datorn ar stord. gar inte att lagga in bilderna fran min kamera och det gar inte att gora nagra tecken. fick trycka pa alla knappar innan jag hittade utropstecknet. ;s

har varit ute tva kvallar har i bocas. har haft roligt, mycket backpackers ute. men nu orkar jag inte skriva na mer. skriver mer nar jag kan lagga in bilder, ar sa mycket roligare att blogga med bilder.

ciao.

maja magnusson

i forrgar efter vi hade bloggat och ate frukost, som bestod av ett paket nudlar, akte vi pa en tur. borjade med att vi fick kolla pa delfiner. valdigt roligt, forsokte fa bilder men det var valdigt svart att hinna knappa pa dom!

nar vi hade kollat klart pa dom akte vi vidare, kom till ett stalle dar dom som ville kunde ata och sen akte vi ut till mitten och snorklade. forsta gangen jag snorklade men var valdigt trakigt stalle sa hoppas pa att snorkla pa natt finare stalle snart. nar vi var klar dar akte vi vidare till en strand, the red frog. groderna dar var verkligen roda! jatte sma och roda. sen blev det bad och solning!

nar vi kom hem fixade vi till oss for att ga ut. forfestade pa varan veranda med ol och skipbo. sen drog vi oss ut. traffade nagra svenskar som vi hangde med. :) sen stangde de stallet vi var pa sa drog vidare till ett stalle i hamnen. dar det blev nattbad och dans i massor. vi hade superkul!

igar madde vi dock inte sa bra. hade bestamt att aka till en annan strand bocas del drago, som ligger pa on vi bor pa. bussen var trang, varm och vi akte alldeles for lange. men nar vi kom fram at vi sa sen kandes allt mycket battre. stranden var typ obefintlig men det var en annan strand lite bortanfor, sjostjarnestranden, den var battre men inte sa bra som vi hade hoppats pa.

sen igar kvall hade vi tank ga ut men vi var helt slut och somnade innan kl tio. men hade bestamt med nagra tyska tjejer att vi skulle aka pa privat tur med dom idag. baten skulle aka klockan 9 sa det var lika bra att vi somnade tidigt. vi borjad aka och kolla pa delfinerna igen, sag mycket mer den har gangen :) efter det akte vi till en liten by dar det mesta var bevarat som det brukar. det var skithaftigt att se! kollade pa hus och en skola. alla barnen var jatte nyfikna och kollade och hejade jatte mycket pa oss. men hade inte klarat turen utan tyskarna da de endast pratade spanska dar och sa dom oversatte allt at oss. sen akte vi till en strand, zappatillas. finaste stranden hittills och basta vadret ocksa. men tror jag har brant mig bra rejalt. nu ska vi laga mat sjalv for forsta gangen och sedan blir det utgang. :)

blir tyvarr inge mer bilder da det drojde ungefar tio minuter att fa upp en.

¡adíos!

maja magnusson

i lordags hann vi med en massa grejer. akte till ett enormt kopcenter, men de anda jag shoppade var en sarong :) en lila och fin. efter det akte vi  till panamanska kanalen som tydligen ar ett jordens underverk eller natt sant, men vi kande oss mest forvirrade och visste inte riktigt vad vi gjorde dar men vi har varit dar iallafall. pa vagen dit i bussen, sanna har amerikanska gamla skolbussar som inte kamdes saker for fem ore, var det smock fullt och vi hade saklart ingen aning om vart vi skulle kliva av. men eftersom vi ar allt for bra pa att prata och prata hogt visste i princip hela bussen nar vi skulle av och sa till oss :)

nar vi var klar vid kanalen akte vi hem och duschade och sen gick vi ut for att ata en finare god forsta middag. blev pa hard rock :) valdigt gott! men de sporegnade nar vi akte dit sa var halvblota men de gick bra anda.

sen gick vi hem och sov for nasta dag skulle vi aka till bocas del toro och vi skulle kliva upp kl 5 for att aka en jatte lang bussresan. var framme vid 5 hittade en taxi som tog oss till en bat, vilken var den varsta aktur jag har varit med om. kandes som att baten skulle ga av. men vi klarade det ocksa. :)

nu har vi ett hostel som vi bodde pa igar och ska bo dar i natt for att sedan se om vi hittar natt billigare :) hoppas pa sol, strand och bad idag, far se hur det gar med de!

tre nervosa och exhalterade tjejer pa vag att hoppa pa taget.

pa forsta flyget, fortfarande ratt pigga och frascha.

mellan landnings i san domingo.

vid panamanska kanalen.

forsta olen vi drack, riktigt god ol faktist! :)

sitter och vantar pa att fa ett bord paa hard rock.

vi mottes av en krabba igar pa vag till hostlet, den gick mitt i vagen! jattestor ochg jatte acklig!

nu ska vi ga och ata frukost!
hade..

maja magnusson

efter alldeles for manga timmar ar vi antligen framme!

resan gick anda ganska snabbt och smartfritt. blev less pa personal pa arlanda och klagade pa ryggsackarna, i tyskland tappade vi bort oss en aning och gick genom hela flygplatsen fler an en gang. kanske lika bra med tanke pa hur lange vi skulle sitta pa planet sen. blev less nar vi sag platserna vi skulle ha pa flyget, lydia hade a, jag c och emma d, sa vem fan hade b? ingen tydligen, b fanns inte i detta enorma plan.

visste inte vad vi skulle gora nar vi skulle mellanlanda i san domingo, skulle vi sitta kvar? skulle vi hoppa av? fragde en manlig flygvardinna som kolla pa oss, fragade om vi var fran sverige och skrattade. ;o men vi skulle av iallafall och fick sitta och vanta typ en timme innan vi skulle hoppa pa samma plan igen.

nar vi kom fram till panama sporegnade de, inte direkt vi hade forvantat oss men innan vi hade tagit taxin till hotellet (ja, vi bor pa hotell fast vi trodde att vi hade bokat ett hostel) hade de slutat regna. blev en dusch, med bra strale och varmt vatten!! tror vara forvantningar till nasta boende kommer vara for hogt med tanke pa standarden pa de har. nar vi var klar gick vi ut for att leta oss ett stalle att ata pa. pa vagen dit markte vi hur sjukt ackliga manniskor det finns har, dom lockar pa oss som att vi ar nagra katter. USCH!! maten var smaklos, men ratt billig sa de gick bra anda. nar vi var matta gick vi for att utforska stallet, blev en lang promenad in mot city. hittade ett kopcentrum dar det ar hur billigt och fina grejer som helst, men kan inte kopa natt.. fa hoppas det finns natt lika bra i cuba sa vi kan shoppa garnet innan vi aker hem!

nu ska vi snart ata middag for att sedan ga och sova tidigt, ar sjukt trott efter den langa resan och den stora tidskillnaden.

¡hasta luego!

ps. las mina vanner bloggar med, http://emnordin.blogg.se och http://lydiakarlstrom.blogg.se

maja magnusson

dags att ta upp bloggandet nu igen eftersom vi ska åka och backpacka i centralamerika :D (och för att erika tvingar mig ;) )

sitter på arlanda just nu och väntar på att kliva om bord på planet som för oss till tyskland för att sedan flyga därifrån till panama, är framme imorn vid ett tiden svensk tid, halv 7 på morgonen panamansk tid. :) väldigt lång resa men jag tror att det kommer att vara värt det när vi väl är där! är väldigt nervös och förväntasfull. har suttit och diskuterat hur det kommer bli att laga mat, gå på toa, duscha och vad vi kommer äta. men vi kommer inte fram till så mycket, får väl se hur allt blir när vi kommer fram. bloggar mer när vi har kommit fram :)